piątek, 11 grudnia 2015

Świąteczne ciasto drożdżowe z żurawiną


O tym, że żurawina kojarzy się jako nieodłączny dodatek świąt pisałam przy przepisie na wafle z masa śmietankową (tu ). Tym razem moje żurawinowe zapasy wykorzystałam do świątecznego wieńca drożdżowego, no może zamiast typowego wieńca jaki był w planie mam ciasto (mój wieniec trochę za bardzo wyrósł), ale nie zmienia to faktu, że zrobiło się smacznie i zapachniało już coraz szybciej zbliżającymi się świętami. Czas zacząć myśleć nad prezentami i świątecznym stołem. Nawet Pablo wyczuł tą atmosferę i jak zwykle z zainteresowaniem podszedł do sesji zdjęciowej.

CIASTO DROŻDŻOWE z ŻURAWINĄ i MARCEPANEM



Składniki:

ciasto:
300 g mąki
1 jajko
1/3 szklanki cukru
50 g świeżych drożdży
3/4 szklanki ciepłego mleka
75 g masła (trzeba rozpuścić)

masa żurawinowo - marcepanowa:
1,5 szklanki żurawiny
3 łyżki cukru
1/2 łyżeczki cynamonu
50 g marcepanu

Przygotowanie:

ciasto:
Drożdże rozrabiamy w ciepłym mleku dodając 1 łyżeczkę cukru i mąki.Odstawiamy w ciepłe miejsce na kilka minut aby drożdże zaczęły pracować (zaczyn).
Resztę mąki i cukru przesypujemy do misy miksera,dodajemy jajko, rozpuszczone masło oraz zaczyn drożdżowy, mieszamy do momentu otrzymania gęstego gładkiego ciasta. Ciasto z misą odstawiamy w ciepłe miejsce na około 1 godzinę do wyrośnięcia.

masa żurawinowo- marcepanowa:
Żurawinę miksujemy przez chwilę w melakserze, przekładamy do rondla, dosypujemy cukier i cynamon i podgrzewamy chwilę. Zdejmujemy z ognia i dodajemy starty marcepan. Mieszamy. 

wykonanie:
Kiedy ciasto wyrośnie rozwałkowujemy je (niezbyt cienko,na 2-3 cm) smarujemy na całej powierzchni masą i zwijamy w roladę. 

Roladę przecinamy wzdłuż na 2 części i zaplatamy jak warkocz. 
Przekładamy do formy tworząc wieniec i odstawiamy do ponownego wyrośnięcia. 

Przed włożeniem do piekarnika wierzch smarujemy roztrzepanym jajkiem z odrobiną mleka. 
Pieczemy 30 minut w 170 stopniach. 
  




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz