sobota, 3 stycznia 2015

Miodownik orzechowcem bywa też zwany


Parę lat temu, w okresie przedświątecznym, w czasie kiedy jeszcze nie myślałam o gotowaniu czy pieczeniu na poważnie, trafiłam z tatą do małej rodzinnej cukierni. Znaleźliśmy tam miodowe ciasto z orzechową skórką, która od razu podbiła moje serce . Od tego czasu chrupiące orzechy w karmelu na ciemnym miodowym cieście kojarzyły mi się z okresem świątecznym. Niestety tylko wersja z półki sklepowej wchodziła w grę, ponieważ wszelkie próby odkrycia jak zrobić odpowiedni karmel i połączyć z orzechami ,aby nie spływał pozostawiając suche orzechy, okazywały się wielką klapą, pozostawało mi cieszyć się tylko wspomnieniami chwili odkrycia tego słodkiego smaku. Jednak jakiś czas temu pojechałam  w odwiedziny i zostałam ugoszczona takim ciastem.  Przepis znalazła gdzieś moja siostra, to było to czego szukałam. Przepis na to ciasto można znaleźć pod dwoma nazwami, ale czy to ważne która jest prawidłowa? Liczy się ten smak.:)


MIODOWNIK /ORZECHOWIEC/



Składniki:
(forma 24x36cm)

Ciasto: 
1/2 kg mąki
200 g cukru
200 g margaryny
3 łyżki miodu
1 łyżeczka sody
2 jajka 

Masa budyniowa:
1/2 szklanki cukru
cukier waniliowy
2-3 łyżki miodu
2 szklanki mleka
1 łyżka mąki pszennej
2 łyżki mąki ziemniaczanej
1  margaryna lub masło

Orzechowa skórka:
2 łyżki miodu
100 g margaryny
100 g cukru
3 szklanka orzechów

dżem z czarnej porzeczki do przełożenia

Przygotowanie:
Ciasto:
Do mąki wsypujemy cukier oraz sodę, dodajemy margarynę, jajka oraz miód.Zagniatamy ciasto. Ciasto odstawiamy na godzinę do lodówki. Następnie dzielimy na 3 kawałki. Z każdego rozwałkowujemy cienki placek (około 0,5cm), który pieczemy 20 min w 180 stopniach.

Masa budyniowa:
Mleko zagotowujemy z cukrem oraz miodem. Mąkę ziemniaczaną i pszenną rozpuszczamy w 1/2 szklanki wody, a kiedy mleko zacznie się gotować wlewamy do niego mieszaninę z mąki. Kiedy budyń zgęstnieje zdejmujemy z ognia i dodajemy pokrojoną margarynę. Mieszamy do rozpuszczenia margaryny i dokładnego połączenia z resztą masy. Studzimy.

Orzechowa skórka:
Cukier rozpuszczamy w rondlu , dodajemy miód i margarynę. Wsypujemy posiekane orzechy i mieszamy do momentu aż wszystkie orzechy będą oblepione karmelem.

Upieczone ciasto miodowe przekładamy wystudzoną masą budyniową a przed ostatnim przekładamy dżemem porzeczkowym. Na wierzchu układamy orzechy w karmelu.






1 komentarz: